יום שבת, 10 באוקטובר 2015

הזמנת מלאי - כדור הבדולח, טארוט ותחזיות אחרות

לפי התחזית צריך להזמין 300 בשחור ו-200 באדום לעונה הבאה
בעסקים צריך להתכונן לעתיד. כך, בעסקי האופנה ברור שצריך לוודא שהמלאי מגיע בזמן על מנת שיהיה מה למכור. זאת אומרת להזמין מראש. ברור שצריך לוודא שקונים במחיר אטרקטיבי על מנת להצליח להרוויח. זאת אומרת להזמין בכמות גדולה, כזו שתמלא מכולות שלמות ותבטיח הנחת כמות. כלומר, ברור שעובדים לפי תחזית.

זה לא משנה אם מדובר בארגון גדול, עם מערכת ERP מתוחכמת ומחלקה מיוחדת של מהנדסי תעשייה שבונים את התחזיות או בחנות אחת שכבר קיימת עשרים שנה והבעלים מזמין "מהניסיון". בכל מקרה מדובר בתחזית או, במילים אחרות, בניחוש. 

תחזית היא בסך הכל ניסיון לבנות מודל חישובי שייתן ניחושים טובים. ניחוש טוב הוא ניחוש שיוצא קרוב מאוד לתוצאת האמת. אף אחד לא מצפה ממנו לפגוע בדיוק. כי לתחזיות יש רק 2 רמות איכות - שגויה ושגויה מאוד.

כך שבעסקים אין לנו ברירה ואנחנו חייבים להתכונן לעתיד, למרות שאין לנו נתונים ברורים, יש לנו רק ניחושים. אבל זו לא הבעיה. הבעיות מתחילות כשהתחזית נותנת מספרים ברורים ומתחילים להתייחס אליהם כאילו הם עובדות. הבעיות מחמירות כשיוצרים תחזיות בעלות יכולת דיוק נמוכה מאוד ומתייחסים אליהן כעובדות.

לא לכל התחזיות יש את אותה רמת דיוק. תחזית ארצית לעונה שלמה עבור פריט (SKU) תתן תוצאה מדויקת הרבה יותר מתחזית לחנות אחת לשבוע עבור אותו פריט. המידע בה יהיה הרבה יותר שימושי  לתכנון המלאי העתידי  אך הוא עדיין לא יהיה מדויק. למזלנו, יהיה לנו הרבה יותר קל לזכור שזו רק תחזית, לא עובדה. בנוסף, התחזית לשבוע הבא תתן תוצאה מדויקת הרבה יותר מהתחזית לעונה הבאה.

כדי לגלות דרכים חדשות לניהול מלאי ללא הסתמכות על תחזיות, הצטרפו לרשימת התפוצה ותמיד תהיו מעודכנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה